måndag 16 maj 2011

Morotslimpa


Ingredienser:

1l fingervarmt vatten
1 msk salt
5 dl finrivna morötter
2 msk olja
2 msk sirap
5 dl vetemjöl
ca 1,5 l rågsikt
50 g jäst

Blanda ut jästen med lite av vattnet. Tillsätt alla ingredienser förutom mjölet. Knåda in mjölet i degen i en maskin eller för hand. Låt jäsa i ca 1h eller till dubbel storlek. Dela degen på 4 och baka ut varje del till en limpa. Lägg ihop dem på en plåt och pensla mellan dem med olja. Låt jäsa i ca 30 min och grädda sedan i 45min i 200 graders ugnsvärme.

3 kommentarer:

bakom berget sa...

Det där låter ju såå gott! Det spar jag. Tack och kram från Åsa.

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Denna ska jag baka redan ikväll tror jag, har varit borta en vecka och det är tomt i kyl o frys :)Kram
jessica

nattugglan sa...

ser god ut..skall ta o baka den nån dag..blir bra med morötter i.. jag brukar göra runda frallor oxå med morötter i,,o de blir så goda..