fredag 4 mars 2011

Surdegsbröd med dinkel och russin



Ingredienser:

25g jäst
2 dl surdeg
8 dl fingervarmt vatten
1 msk salt
2 msk råsocker
2 dl russin
3 dl dinkelmjöl fullkorn
2 dl grovt rågmjöl
Vetemjöl

Blanda ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt salt, socker, russin och surdeg. Blanda sedan i de olika grova mjölsorterna och till sist vetemjöl. Det ska vara så mycket vetemjöl att degen håller ihop men inte släpper kanterna på bunken. Arbeta degen i 5 min i maskin, 10 min för hand. Låt jäsa i 1-2 timmar.

Smörj tre bakformar för bröd och mjöla dem med dinkelmjölet. Häll i degen och pudra över lite dinkelmjöl. Låt jäsa ytterligare 30-60 min. Sätt på ugnen på 250 grader under tiden. Sätt in bröden i ugnen och dra ner temperaturen till 190 grader. Grädda dem i 30 min eller tills de låter ihåliga när man knackar i botten på dem.

1 kommentar:

Villa Björkenäs Backen sa...

God kväll Anna!

Tack för kommentaret och tipset! :)
Jag ska mejla dig och få receptet ! :)
Men nu var det inte så brottom...
med våra stora familjer så finss det en risk att någon blir sjuk och så vat det :(
Tråkigt men vad ska man göra.
V försöker nästa heelg med bättre lycka!
Vad gott med brödet.
Jag har varit och storhandlat på Maxi och fyllde på min mjöl förråd men glömde handla Dinkel!
Skulle man kanske kunna ha något annat så länge i brödet?

Ha en härlig helg!
Tänk om dom kunde vara längre!

Vi ska fortsätta med köket!

Kram Sirpa