söndag 27 mars 2011

Lavendel cupcakes


120 ml mjölk
120g vetemjöl
140g strösocker smaksatt med lavendel
1 1/2 tsk bakpulver
40 g rumstempererat smör
1 ägg
strössel

Glasyr
25 ml mjölk
250 g florsocker
80 g rumstempererat smör
Några droppar lila karamellfärg
Några droppar citronessens

Värm ugnen till 175 grader. Vispa ihop mjöl, socker, bakpulver och smör med en elvisp på låg hastighet tills du får en "sandig" konsistens. Häll långsamt i mjölken medan du fortsätter vispa med elvispen. Tillsätt slutligen ägget och vispa smeten slät. Häll upp smeten i 12 muffinsformar och grädda dem mitt i ugnen i 20-25 min. Ställ dem sedan att svalna på ett galler.

Glasyr

Vispa ihop florsocker, smör, karamellfärg och citronessens med en elvisp på låg hastighet. Häll långsamt ner mjölken i bunken samtidigt som du fortsätter att vispa. När all mjölk är blandad vrider man upp hastigheten på vispen och vispar i minst 5 min. Glasyren blir fluffigare ju längre tid man vispar...

Garnera med glasyr och strössel när muffinsarna är helt kalla...

2 kommentarer:

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Något som är så vackert måste bara smaka ljuvligt.
Va du är duktig!
Ha en härlig måndag.
Kram
Jessica

TapetserarEva sa...

Hej Anna,

Jag länkade din blogg som en av mina favoriter, jag lånade din muffinsbild till inlägget hoppas det gick bra.

Kram o ha en bra kväll//Eva