tisdag 8 november 2011

650. Franska bröd


Franska bröd recept nr 650 Hemmets kokbok... 

Jag har ingen aning om hur de är tänkt att man ska baka ut dem, men jag körde en vild chansning och gjorde baguetter. Kan väll inte vara helt fel eller? När jag först läste receptet trodde jag att det inte stämde eftersom det innehåller så otroligt mycket mjöl, men har jag sagt att jag ska ta mig igenom den här boken så gör jag det också, till punkt och pricka! För att vara ett recept jag inte trodde det minsta på blev resultatet minst sagt över förväntan! Asgoda bröd helt enkelt!!!! Jag avnjöt dem med lite brie och aprikosmarmelad och trodde för ett ögonblick att jag var i Paris. ;) 

En god ugnsvärme antog jag var ca 250 grader och som flottyr körde jag med vanlig rapsolja...

Här kommer receptet...

Ingredienser:

1 3/4 kg vetemjöl
1 msk. strösocker
2 tsk. salt
1 lit. vatten
4 msk. flottyr eller margarin
50 gr. pressjäst

Beredning: Jästen löses upp i litet av det ljumma vattnet. Vetemjölet siktas, och 2-3 kkp tagas undan till utbakning. Resten slås i ett fat och blandas med sockret och saltet; det ljumma vattnet tillsättes under flitig rörning. Den smälta och något avsvalnade flottyren och den upplösta jästen röras ned, varefter degen slås smidig och blank. Degen bör vara riktigt fast. Den sättes på varmt ställe att jäsa till sin dubbla storlek och bakas sedan ut till franska bröd, som sättas på väl smorda plåtar och åter jäsa upp. Bröden gräddas i god ugnsvärme.

Smaklig spis! 


3 kommentarer:

Marina sa...

Det finns helt klart uttryck/ord som visar på att receptet inte är från idag. Kul!

Tack för att vi läsare får följa med dig genom receptboken.

Hélena sa...

Men så gott det låter!
Jag hade samma idéer om att bygga egna staket. Efter det röda staketet så var orken slut och delen där vi nu har kastanjehägn skulle bli ännu mer komplicerat att bygga, en annan modell.

Men så såg jag då kastanjehägn. Jag köpte vårat från Hunden och herden. Du hittar info på http://www.hundenochherden.se/kastanjestaket-tragrindar-klassiska-fargrindar/25

Det finns i olika höjder. Vi köpte 1.07, 10 meter för 1 120 kr, bra pris per meter. Det finns i höjder om 90 cm och 1.22. Jag ångrar inte en sekund att vi köpte kastanjehägn och det är så många som stannar och berömmer staketet.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Anonym sa...

Hej Anna!

Vi är två produktutvecklare som håller på med en ny hushållsassistent och vi är såklart nyfikna på vad du skulle vilja att den får för egenskaper.

Svara gärna här i vår enkät; http://www.enkät.se/surveyStart.php?pid=6371&mpid=6f369cddf5d3c787c926ea06454eea95

Eller svara här, alla tankar och funderingar är guld värda. (Skicka gärna frågan vidare!) :)

Fortsätt laga & baka gott / M&O